Over ons

Het bedrijf

CuliSol bv is gevestigd in Den Haag, aan de rand van Scheveningen. Het bedrijf is opgericht in maart 2012 en introduceerde de CuliSol in de zomer van dat jaar. De CuliSol is een dienblad met een parasol die ervoor zorgt dat alle borrelhapjes – zoals kaas, worst en salades – langer vers en lekkerder blijven en dus niet door de zon hun smaak verliezen. De parasol is flexibel, zodat hij bij alle zonnestanden voldoende schaduw biedt.

Onze missie

Mensen optimaal laten genieten van hun (borrel)hapjes en maaltijdcomponenten, zowel in horecagelegenheden als in hun eigen (t)huis, ergo: het promoten en bestendigen van goed gastheer- en gastvrouwschap.

Onze visie

Hapjes, ijsjes en maaltijdcomponenten, van welke soort dan ook, moeten door weersomstandigheden – voornamelijk de zon – relatief snel genuttigd worden om een maximale smaakbeleving te houden. Iedereen wil zelf graag van de zon genieten, maar diezelfde zon is voor borrelhapjes funest: ze verkleuren en verdrogen snel en zijn dan niet smakelijk meer.

Geschiedenis

In de zomer van 2010 is het idee voor de – toen als werknaam – “snackparasol” ontstaan door de oprichter van CuliSol bv Wessel van Tongeren (1955). Hij vond het vervelend dat hapjes zoals Franse kaasjes in de zon te snel gingen uitlopen en Hollandse kaasblokjes binnen de kortste keren uitgedroogd waren. Ook de leverworstschijfjes kregen door de zon al snel een heel verkeerde kleur. Het idee voor de CuliSol® was geboren.

Via zijn netwerk kwam Wessel begin 2011 in contact met drs. ing. Wander H. Colenbrander, Lectoraat Ondernemen & Innoveren en Promovendus aan de Haagse Hogeschool, die aanbood om een ontwerp te laten maken door vierdejaars studenten Industrieel Product Ontwerpen (IPO).

In september 2011 startten Alina Sivatcheva, Ines Rahrah en Irma Kluijfhout – elk met als richting Mensen, Product & Interactie (MPI) – met het maken van schetsen en het uitwerken van drie modellen die waren geselecteerd. Het model dat de basis vormt voor de huidige CuliSol werd uiteindelijk gekozen. Tijdens de ontwerpfase had Wessel contact met een producent die advies gaf over de te gebruiken materialen. In april 2012 waren de eerste monsters gereed.

Share Button